Brain is bigger than all libraries in the world

Blogroll

Saturday, October 18, 2014

On 12:16 AM by Unknown   No comments
       Kerohanian is all about feeling the moment of connection with God dan dasar kerohanian adalah pemahaman  . Tanpa pemahaman, seorang muslim atau sesiapa saja yang mengakui sebagai penganut sesuatu agama, hanya  mengamati  konsep taklid ( blind adherence without comprehension of the merit it constitute).  Tanpa pemahaman juga setiap ibadah menjadi kosong kerana hilang penghayatan sebenar yang ibadah tersebut ingin utarakan kepada pelaku nya. Seakan akan ibadah tersebut hanya dilakukan untuk memenuhi kehendak agama yang dianuti . Ibadah memerlukan keikhlasan dan keikhlasan hanya dapat diwujudkan melalui pemahaman. Ibadah kerohanian memerlukan pemahaman.
     
     Berdoa adalah sebahagian daripada ibadah yang berada dalam kedudukan murunah( fleksibel dan boleh diubah bacaaannya mengikut kehendak pembaca selagi berada dalam ruang dinamik nya) . Doa amat penting kerana orang yang meninggalkan nya seperti berlaku sombong kepada Tuhan. Doa menjadi perantaraan antara individu dengan pencipta-Nya, doa melahirkan rasa kehambaan dalam jiwa seorang muslim khususnya. Kita berdoa untuk mendapat rahmat daripada Allah agar Allah membahagiakan kita dunia akhirat.
    
      Doa tanpa pemahaman. Berdoa dalam keadaan tidak memahami apa yang disebut amatlah mendukacitakan. Kerana ingin memenuhi keafdhalan berdoa dalam bahasa Arab, masyarakat Malaysia khusus nya sanggup mengadaikan pemahaman . Malangnya hanya sedikit yang sedar akan keutamaan pemahaman mengatasi keafdhalan berdoa dalam bahasa Arab. Without pemahaman our direct hotline to God is being disconnected because the doa does not reach its goal that is to produce humility and ketawadukkan . Adakah doa yang tidak mempunyai ketawadukan dan humility akan diterima oleh Allah, padahal  itu adalah jiwa ibadah? So I would argue that pemahaman provides the means for humility, ketawadukkan, kehambaan, keamataan, dan penghayatan dalam doa dan tanpa pemahaman doa hanya kosong walaupun ia dibaca dalam bahasa Arab. Hilang kerohanian  apabila membaca doa tanpa pemahaman.
   
     Bahasa Arab dan Doa. Each and every muslim should take an effort to study Arabic dan saya tidak menafikan tanggungjawab itu.  Namun begitu,bila mengambil kira pelbagai faktor,  masa dan keadaan sekarang amatlah sempit dan menutup kebanyakkan ruang untuk mempelajari Bahasa Arab seperti keadaan kebanyakan  remaja sekarang termasuk diri  saya.   Alhamdulillah atas nikmat dan ilmu yang Allah telah berikan kepada orang yang berpeluang mempelajari bahasa Arab kerana latar belakang mereka yang tertentu. Tetapi , adakah bermakna penghayatan pemahaman dalam doa hanyalah eksklusif kepada orang yang belajar bahasa Arab? Pada pendapat saya tidak . Justeru itu , salah satu cara untuk menimbulkan pemahaman dalam doa tanpa meninggal keafdhalan bahasa Arab adalah dengan membaca doa dalam Arab dan diiringi dengan pembacaan terjemahannya dalam bahasa ibunda. Ini adalah satu solusi yang mengambil berat akan kepentingan kedua dua nya, a win-win solution.
     

         Doa jemaah. Oleh kerana itu, seafdhal nya adalah lebih baik bagi imam yang berdoa selepas solat tidak berdoa dalam bahasa Arab dengan penghayatan seorang diri. Since kita adalah satu jemaah, saya mencadangkan imam membaca doa Arab dengan iringan terjemahannya agar semua makmum yang berkemungkinan cetek ilmu Arab nya,  dapat bersama-sama menghayati doa dengan tawaduk berserta pemahaman. Ini secara tidak langsung juga dapat menyemarak kan kerohanian para makmum yang mengamiin-kan doa tersebut secara bersama.  

0 comments:

Post a Comment